Gry zespołowe - Reymontsport

REYMONTSPORT.PL
Przejdź do treści

Gry zespołowe

Strefa wiedzy

Gry zespołowe

Piłka siatkowa

Celem gry jest przebicie piłki nad siatką tak, by upadła na boisku drużyny przeciwnej lub zmuszenie rywali do popełnienia błędu (np. odbicia piłki w aut). Piłkę można odbijać (nie może być złapana lub rzucana) dowolną częścią ciała. Jeden i ten sam zawodnik nie może odbić piłki dwa razy z rzędu (z wyjątkiem pierwszego odbicia następującego po bloku, oraz pierwszej piłki przy odbiorze ataku - warunek: kilka odbić musi być w jednej akcji), a drużyna może piłkę odbić co najwyżej trzy razy (nie licząc dotknięcia piłki przez blok), zanim przebije ją na stronę przeciwnika.
Punkt przyznaje się za każdą wygraną akcję - tj. wtedy, kiedy piłka upadnie na boisko przeciwnika, kiedy przeciwny zespół popełni błąd .
W przeciwieństwie do większości gier zespołowych, czas gry nie jest limitowany.
Mecz toczy się aż jedna z drużyn wygra 3 sety (tak więc gra się co najwyżej 5 setów). Piąty, decydujący set rozgrywany jest obecnie jako tie-break (do 15 punktów). Drużyna wygrywa set, jeśli zdobędzie co najmniej 25 punktów i ma co najmniej 2 punkty przewagi nad przeciwnikiem

Mecze siatkówki rozgrywane są przez dwa 6-osobowe zespoły, a łącznie z rezerwowymi jeden zespół może składać się maksymalnie z 14 zawodników, trenera, asystenta trenera, lekarza i masażysty. Kapitanem zespołu może zostać jeden z zawodników z wyjątkiem libero.

Zagrywka wykonana musi być spoza linii końcowej boiska ze strefy zagrywki sposobem dolnym lub górnym. Piłka po zagrywce może dotknąć siatki pod warunkiem, iż przeleci na stronę przeciwnika. Drużyna przeciwna nie może blokować zagrywki, ani atakować piłki, kiedy ta znajduje się całkowicie powyżej siatki i nad polem ataku

Boisko do gry jest prostokątem o wymiarach 18m x 9m otoczonym strefą wolną o szerokości co najmniej 3 m z każdej strony. Oś linii środkowej dzieli boisko na dwa równe pola o wymiarach 9mx9m każde. Na każdej stronie wyznaczona jest strefa ataku, ograniczona linią środkową, liniami bocznymi i linią ataku znajdującą się 3 m od osi linii środkowej i wpisaną w strefę ataku. Ponadto istnieje strefa zagrywki o szerokości 9 m i głębokości równej szerokości wolnej strefy.

Boisko przedzielone jest
siatką umieszczoną nad osią linii środkowej. Jej górna krawędź powinna znajdować się na wysokości 2,43 m dla mężczyzn i 2,24 m dla kobiet.
Do siatki mocowane są tzw. antenki - pręty wystające 80 cm ponad taśmę górną. Ograniczają one strefę przejścia piłki nad siatką. Gdy piłka dotknie antenki, traktowane jest to jako aut.
Libero Od 2011 roku, w składzie może być dwóch Libero i mogą grać naprzemiennie. Libero może brać udział jedynie w grze obronnej i nie wolno mu atakować z żadnego miejsca boiska i strefy wolnej, jeżeli w momencie kontaktu z piłką ta ostatnia jest powyżej górnej taśmy siatki. Libero nie może zagrywać, blokować czy podejmować próby bloku.




Oficjalne rzepisy piłki siatkowej
Piłka koszykowa

W koszykówkę grają dwie drużyny, po pięciu zawodników każda. Celem każdej z drużyn jest zdobywanie punktów za celne rzuty do kosza przeciwnika i zapobieganie zdobywaniu punktów przez drużynę przeciwną.. Zwycięzcą meczu zostaje drużyna, która na koniec czasu gry uzyska większą liczbę punktów.
Punkty otrzymuje się za umieszczenie piłki w koszu:

  • 1 punkt za udany rzut osobisty z linii rzutów wolnych

  • 2 punkty za rzut z akcji wykonany z odległości mniejszej niż linia rzutów za trzy punkty

  • 3 punkty za rzut zza linii rzutów za trzy punkty (6,75 m) [w NBA 7,24 m]

Boisko do gry to płaska, twarda powierzchnia wolna od przeszkód, o wymiarach 28 m długości i 15 m szerokości, mierzonych od wewnętrznych krawędzi linii ograniczających boisko. I przynajmniej 1 metr od linii.
Czas gry

  • Mecz składa się z czterech (4) kwart po dziesięć (10) minut.

  • Przerwy dwu (2) minutowe maja miejsce pomiędzy kwartą pierwszą i drugą oraz trzecią i czwartą jak również przed każdą dogrywką.

  • Przerwa pomiędzy połowami meczu wynosi piętnaście (15) minut.

  • Jeśli po zakończeniu czasu gry czwartej kwarty wynik jest nierozstrzygnięty (remis) mecz będzie kontynuowany dogrywką trwającą pięć (5) minut lub tyloma takimi pięciominutowymi dogrywkami, ile okaże się konieczne do rozstrzygnięcia wyniku.

  • We wszystkich dogrywkach drużyny grają na te same kosze, na które grały w trzeciej i czwartej kwarcie.


Faul osobisty
 Faul osobisty jest faulem zawodnika, związany z nieprzepisowym zetknięciem z przeciwnikiem, niezależnie od tego czy piłka jest żywa, czy martwa.
Zawodnik nie może blokować, trzymać, pchać, szarżować, podstawiać nogi, utrudniać przeciwnikowi poruszanie się używając wyciągniętego ramienia, łokcia, barku, biodra, kolana lub stopy, bądź ciała odchylonego do pozycji innej niż "normalna" (poza własnym cylindrem), ani też grać w sposób brutalny.

Błędy w grze:

Błąd 3 sekund - Gracz ataku przebywa w tzw."trumnie" (pole podkoszowe), nie podając lub oddając rzutu.
Błąd 5 sekund - Gracz po wznowieniu np. po zdobyciu punktów, lub autu przez rywala, trzyma piłkę i przez 5 sekund nie rozpoczyna akcji swojej drużyny - drużyna traci piłkę na korzyść przeciwnika.
Błąd 8 sekund - Drużyna musi wyprowadzić piłkę ze swojej połowy (obrony) w ciągu 8 sekund.
Błąd 24 sekund - Drużyna musi w ciągu 24 sekund oddać rzut na kosz, a piłka musi dotknąć obręczy. Jeśli to nie nastąpi, drużyna przeciwna rozpoczyna grę z autu.
Błąd podwójnego kozłowania - gracz z piłką kozłuje piłkę, następnie zatrzymuje się z nią i ponownie kozłuje. Po zatrzymaniu z piłką należy ją podać lub rzucić do kosza.
Błąd kroków występuje, gdy zawodnik zaczyna przemieszczać się bez rozpoczęcia kozłowania lub po jego zakończeniu (złapaniu piłki obiema rękami). Dopuszczalne jest jedynie oderwanie jednej, wybranej przez koszykarza nogi. Efektem błędu kroków jest utrata piłki na rzecz przeciwnika.
Aut - piłka opuszcza boisko, przeciwnik rozpoczyna grę w miejscu, gdzie piłka opuściła pole gry (linia boczna lub końcowa).

Sygnalizacja sędziowska w piłce koszykowej

Warto zapamiętać te sygnały, aby wiedzieć, jakie błędy popełniono na boisku

TUTAJ ZNAJDZIESZ PEŁNE PRZEPISY GRY
Gwizdek.pl - nasz dźwięk w internecie
Przepisy gry w koszykówkę
Piłka ręczna

Boisko do gry jest prostokątem o długości 40 m i szerokości 20 m i obejmuje pole do gry oraz dwa pola bramkowe.. W odległości 7 m od tylnej krawędzi linii bramkowej, na wysokości środka bramki wyznaczona jest linia rzutów karnych.
Czas gry dla mężczyzn i kobiet wynosi 2 x 30 minut. Przerwa między połowami -10 min.
Drużyna składa się z 14 zawodników (12 zawodników grających w polu i 2 bramkarzy). Na boisku może znajdować się równocześnie najwyżej 7 zawodników. Bramkarze nie mogą nigdy zastąpić zawodników w polu gry, natomiast zawodnik z pola może zastąpić bramkarza.
W polu bramkowym może poruszać się wyłącznie bramkarz. Przekroczenie pola bramkowego przez zawodnika z pola gry karze się następująco:
a) rzut wolny -jeżeli zawodnik z piłką przekroczy pole bramkowe,

b) rzut karny - jeżeli zawodnik bez piłki przekroczy pole bramkowe w celach uzyskania jakiejkolwiek korzyści,

c) rzut karny - jeżeli zawodnik drużyny broniącej przez przekroczenie pola bramkowego uzyskał dla siebie i swojej drużyny korzystną pozycję i sytuację wobec atakującego z piłką zawodnika drużyny przeciwnej.
Piłka znajdująca się w polu bramkowym należy do bramkarza.
Każde dotknięcie piłki leżącej lub toczącej się w polu bramkowym lub trzymanej przez bramkarza znajdującego się w polu bramkowym - jest zabronione (rzut wolny). Zezwala się na granie piłką znajdującą się w powietrzu nad polem bramkowym. Piłka, która w czasie gry znajduje się w polu bramkowym, musi być ponownie wprowadzona do gry - rzutem od bramki przez bramkarza.

W czasie gry wolno:

Przy użyciu rąk, głowy, tułowia, kolan i ud - piłkę rzucać, chwytać, zatrzymywać, pchać, uderzać i piąstkować.
Trzymać piłkę nie dłużej jak 3 sekundy.
Poruszać się z trzymaną piłką - najwyżej 3 kroki.
Przekładać piłkę z dłoni do dłoni.
Grać piłką klęcząc, siedząc lub leżąc.
Piłkę w miejscu i w biegu:
a) jeden raz odbić o podłoże i ponownie chwycić w jedną lub obie dłonie
b) wielokrotnie odbijać (kozłować) jedną dłonią o podłoże

Nie wolno:

1. Dotknąć piłki więcej niż jeden raz, o ile uprzednio nie dotknęła ona ziemi, innego zawodnika, słupków lub poprzeczki.
2. Dotykać piłkę podudziem lub stopą poza sytuacją, kiedy przeciwnik rzucił ją celowo w zawodnika.
3. Rzucać się na leżącą lub toczącą piłkę. Nie dotyczy to bramkarza we własnym polu bramkowym.
4. Rozmyślnie wyrzucać piłkę poza linię boczną boiska lub poza własną linię końcową obok bramki.
5. Drużynie posiadającej piłkę, przetrzymać jej bez usiłowania próby ataku lub oddania rzutu od bramki.
   Taką grę (na czas) karze się rzutem wolnym z miejsca, w którym znajdowała się piłka w chwili przerwania gry.
6. Gra toczy się dalej, jeżeli piłka dotknie jednego z sędziów.
Rozpoczęcie gry.
1. Grę rozpoczyna drużyna, która w wyniku losowania wybrała piłkę.
2. Po zdobyciu bramki, grę rozpoczyna ze środka boiska drużyna, która ją utraciła.
3. Rozpoczęcie gry następuje w środku boiska po sygnale (gwizdku) sędziego głównego. W chwili rozpoczęcia gry
   wszyscy zawodnicy winni znajdować się na swoich połowach boiska, przy czym przeciwnicy nie mogą znajdować się bliżej niż
   w odległości 3 m od zawodników z piłką.
4. Rzut zza linii bocznej zarządza się w sytuacji kiedy piłka przekroczy całym obwodem linię.

NAJWIĘKSZE SUKCESY POLAKÓW W PIŁCE RĘCZNEJ

Mistrzostwa Świata: 1982-III m. mężczyzn
2007r.Niemcy - II m. mężczyźni.
2009r.Chorwacja- III m. mężczyźni
Igrzyska Olimpijskie:1976r.Montreal- III m. mężczyźni
Pełne przepisy gry w piłkę ręczną znajdziesz tutaj

Przepisy gry w piłę ręczną
przepisy gry w piłkę nożną
Wróć do spisu treści